Sportul este, fără îndoială, unul din marii ”furnizori” de emoții și trăiri, atât pentru cei implicați direct, cât și pentru cei implicați indirect și privitori. Bucuria unui succes, satisfacția unui progres sunt momente pline de încărcătură emoțională și sunt greu de uitat.
Vrei să primești articolele pe mail? Abonează-te la newsletter-ul Sport Advisor!
Totuși, privind mai bine, acestea sunt momente de încununare a unui drum adesea lung și anevoios, construit din ore întregi de muncă, pasiune, eforturi și sacrificii. Momente care nu ar fi posibile fără o planificare atent gândită, riguros implementată, uneori corectată din mers, presărată cu decizii felurite aproape la orice pas. Și nu ne referim doar la actul sportiv în sine. Sigur, antrenamentele sunt grele, cantonamentele solicitante, competițiile presante, dar niciunele dintre acestea nu ar fi posibile dacă clubul sportiv nu ar funcționa în mod corespunzător. Dacă nu ar avea resursele financiare necesare. Dacă nu ar avea specialiștii care îi trebuie. Dacă ar întâmpina probleme de ordin administrativ. Lista poate continua, fără îndoială, însă ne oprim aici și trecem la subiect. Un club sportiv are nevoie de management. De aceea facem o radiografie extinsă a acestui aspect în articolul de față.
Considerații generale despre management și cluburi sportive
Vremurile cărora le suntem contemporani se pot caracteriza printr-o răspândire tot mai pronunțată a științei managementului. Simpla gospodărire, cum poate odinioară era numită această preocupare, este înlocuită sau, poate mai precis spus, evoluează în ceea ce acum se numește ”management”. Poate în ochii unora acest termen pare pompos și de aceea este evitat. Fără folos este această reacție deoarece atâta vreme cât urmărești să desfășori cât mai bine activitățile clubului tău sportiv, tot ”management” se cheamă că faci.
Un club sportiv, ca orice altă organizație, are nevoie de management și, indiferent de stadiul său de formalizare sau nivelul de eficiență, are parte de management. De fapt, nu e deloc greu să observăm cât de multe cluburi sportive și organizații sportive au pus accentul pe management și chiar l-au aplicat nu doar laturii administrative, ci au ajuns să aibă un management pentru cât mai multe dintre activitățile și aspectele în care este implicată și care implică organizația. Managementul, simplist spus, reprezintă modul în care organizăm și aplicăm activitatea clubului. Teoria, redusă la minimum minimorum, e ușor de digerat. Dificultățile apar la partea practică, deoarece, mai ales în cazul cluburilor sportive, a găsi un șablon aplicabil tuturor este o misiune imposibilă, cel puțin dacă urmărești principii și practici cât de cât concrete. De aceea, în materialul prezent o să abordăm chestiunea cluburilor sportive de drept privat fără scop lucrativ din România, adică a unui ACS (pe care îl vom denumi ”club” mai departe în acest articol pentru a simplifica comunicarea).
Înainte de management în cadrul unui club sportiv privat – ACS
De la bun început ne vedem nevoiți să afirmăm că managementul clubului tău sau din care faci parte nu are o ”rețetă” consacrată în mod concret. Mai degrabă, eficiența managementului derivă din aplicarea unor principii corelate în mod practic cu realitatea contextuală în care se regăsește și în cadrul căreia clubul își desfășoară activitatea.
Realitatea contextuală este trasată, în primul și primul rând, de mediul extern și macromediu, adică de niște factori externi clubului, care stabilesc niște limite și servesc ca factori determinanți privind direcțiile și posibilitățile generale de dezvoltare a clubului. Dintre acești factori îi amintim pe cei mai importanți:
• Regiunea țării în care te afli
• Numărul de potențiali sportivi pe care i-ai putea avea
• Apetența generală pentru sport în respectiva zonă
• Popularitatea și tradiția anumitor sporturi în respectiva zonă
• Disponibilitatea bazelor sportive
• Nivelul economic și de dezvoltare al regiunii
• Abundența și posibilitățile de atragere a resurselor materiale
• Numărul și calitatea specialiștilor din domeniul sportiv la care poți apela
• Nivelul concurenței etc.
Acestea sunt aspecte de luat în considerare, în mod ideal, înainte de a fonda un club sportiv, astfel încât, evaluându-le să îți poți face o idee asupra activității pe care o vei desfășura și a posibilității de dezvoltare a acesteia pe viitor.
De exemplu, o să îți fie greu să ai activitate cu un club de înot într-o localitate unde nu există bazin de înot, nu o să poți obține prea mare venituri din sponsorizări dacă viața economică a regiunii este una modestă, va fi dificil să atingi un nivel rezonabil de instruire dacă nu găsești măcar un antrenor priceput în zona ta sau vei întâmpina dificultăți să atragi sportivi la o ramură de sport care nu a mai fost practicată până la respectivul moment în orașul/zona unde te afli.
Firește, e important de luat în considerare și ritmul de dezvoltare al societății și al țării în general, pentru că ceea ce la un moment dat ceea ce părea o idee sortită eșecului, la câțiva ani distanță poate deveni de fapt complet fezabilă. De exemplu, pot apărea baze sportive în localități limitrofe orașelor mai mari ale României și, odată cu dezvoltarea infrastructurii de transport, accesul la acestea devine mai facil. Sau poate tot acele localități cunosc o dezvoltare accelerată, crescând numărul populației din zonă și astfel există suficienți doritori pentru practicarea unui sport. Lumea nu stă în loc și acest aspect este de păstrat permanent în vedere.
La fel de important este să stabilești ce anume îți propui să faci prin clubul pe care dorești să îl fondezi sau l-ai fondat deja. Întrebările de bază la care ar trebui să îți răspunzi ție sau să vă răspundeți vouă, cei care ați fondat clubul, sunt mai multe:
• Ce sport sau sporturi practicăm în cadrul clubului?
• Cărui nivel de practicare dorim să ne adresăm? Ne ocupăm și de inițiere sau și de performanță? Dacă ne ocupăm și de performanță, ce nivel țintim? Local, județean, regional, național sau internațional?
• În corelație strânsă cu nivelul de performanță, la ce categorii urmărim să o realizăm? Copii, juniori, tineret, seniori? Feminin și/sau masculin?
• Dacă dorim să ne orientăm spre performanță, ce obiective ne propunem?
• În cât timp dorim să atingem aceste obiective?
• Ce resurse materiale presupun atingerea acestor obiective? Dispunem de acestea sau va trebui să le atragem?
• Cum ne vom atrage finanțarea necesară activității? Din ce vom plăti salariile, chiria bazei sportive, costurile antrenamentelor, costurile cantonamentelor sau de participare la competiții, taxele de legitimare etc.?
• Cum vom atrage sportivi către clubul nostru?
• Cum vom face ca clubul nostru să iasă în evidență față de concurenții noștri?
Desigur, ”ploaia” de întrebări poate continua mult și bine și, pe lângă sfatul nostru de a avea această reflecție atunci când ia naștere clubul sportiv, ne permitem să adăugăm că nu ar strica deloc ca aceleași întrebări și altele derivate din experiențele de pe parcurs să fie adresate periodic. În acest fel, poți face o auto-evaluare relativ eficientă a mersului lucrurilor privind evoluția clubului. Cum ziceam mai sus, lumea nu stă în loc, lucrurile se mișcă în dinamica unei transformări cvasi-permanente și, în cele din urmă, e sarcina managerului să fie conștient de acestea.
Chestiuni de management ale unui club sportiv privat
Întrând concret în problematica managementului, începem cu un aspect de bază, adică funcțiile managementului, așa cum sunt acestea definite în mod general:
1. Previziunea – stabilirea obiectivelor organizației și identificarea modalităților concrete de realizare a acestora
2. Organizarea – stabilirea resurselor necesare pentru îndeplinirea obiectivelor propuse (resurse de timp, umane, financiare, definirea modalităților de acționare, planificarea activităților etc.)
3. Coordonarea și conducerea – asigurarea desfășurării acțiunilor stabilite și a corelației dintre acțiunile stabilite pentru atingerea obiectivelor și factorii implicați în derularea acțiunilor (persoane, resurse materiale, colaboratori externi etc.)
4. Controlarea/evaluarea – procesul de evaluare al rezultatelor obținute ca urmare a aplicării pașilor de la punctele 1, 2 și 3, urmat de analiză privind măsura în care s-au atins obiectivele și implementarea unor măsuri corective dacă acestea se impun;
Am evitat să facem din acest articol un conspect al cursurilor de management organizațional, dar aceste fundamente sunt, din punctul nostru de vedere, un schelet util și intuitiv pentru funcționarea unui club sportiv. Până la urmă, un club sportiv nu diferă decât din punct de vedere al scopului și obiectivelor față de alte organizații non-profit, juridic și managerial vorbind, astfel că paralela e relativ facil de trasat.
Tot la fel de firesc ni se pare să amintim, măcar în treacăt, că prezentul articol nu este o pledoarie pentru angajarea unui manager sau o sugestie fățișă că nu se poate dacă nu ai un manager. Realitatea faptică a multor cluburi sportive din România este că o mână de oameni îndeplinesc sarcinile necesare bunei-funcționări în concordanță cu timpul, priceperea și energia de care dispun. Și asta atunci când nu avem frecventele cazuri de ”om-orchestră” care încearcă să le facă pe toate de unul singur, cel mai adesea ca o constrângere ale cărei motive sunt limitările cu care se confruntă. Dar această realitate faptică nu poate reprezenta o scuză pentru a nu tinde spre eficientizarea activității, iar acest lucru se poate realiza numai respectând fundamentele de mai sus. Nu e neapărat să fii un manager de top, uneori e de ajuns să începi cu începutul și să respecți niște reguli de bază care, în cele din urmă, nu fac decât să simplifice lucrurile, să prevină complicații inutile, pierdere de timp și pierdere de resurse.
Să ne imaginăm un exemplu de management pentru un club sportiv
Acum, dacă coroborezi răspunsurile întrebărilor de la secțiunile precedente cu funcțiile managementului, deja obții ”piesele” puzzle-ului reprezentat de activitatea clubului. Hai să exemplificăm:
ACS Clubul de Volei este un club sportiv de drept privat fără scop lucrativ înființat la finalul lui 2024, în cadrul căruia se practică numai ramura de sport volei. Clubul are 3 membri fondatori și printre aceștia un fost jucător de volei, care recent a obținut calificarea de antrenor. Sediul este într-un oraș din România cu o populație de circa 100.000 de locuitori, situat în centrul țării, cu un număr mediu de unități școlare, din care jumătate dețin propria bază sportivă. Orașul are o activitate economică puțin peste media țării, municipalitatea oferă o anumită susținere financiară cluburilor sportive de drept privat, fără scop lucrativ. În orașele mari, reședințe de județ, de pe o rază de cca. 150 de kilometri există echipe de volei care evoluează în campionatul național de seniori. În orașul unde ACS Clubul de Volei are sediul, mai există două alte cluburi sportive unde se poate practica voleiul.
Previziune – Dată fiind mărimea orașului, membrii fondatori și-au propus ca pentru primul an de activitate, 2025, să se concentreze pe formarea a două grupe de copii, una de fete, alta de băieți, cu vârsta între 12-14 ani. În 2026 și-au propus să participe în campionatul regional, iar în 2027 să se claseze între primele 3 echipe. Decizia are la bază faptul că unul din membrii fondatori este proaspăt calificat ca antrenor și, cu toate că are o experiență considerabilă ca jucător, rolul de antrenor presupune alte calități și va trebui urmărit în ce măsură le poate dezvolta. Din punct de vedere al infrastructurii, există sălile de sport ale școlilor unde se pot desfășura antrenamentele. Pentru a acoperi costurile de desfășurare a activităților de antrenament, vor fi necesare anumite sume care vor fi stabilite și incluse în bugetul de venituri și cheltuieli. De partea administrativă, care presupune contactarea școlilor în vederea stabilirii termenilor de folosire, se va ocupa un alt membru dintre cei care au fondat ACS Clubul de Volei.
Organizare – Astfel, după ce s-a stabilit că în 2025 se vor ocupa de selecția inițială a copiiilor pentru a forma grupele și vor desfășura antrenamente, membrii ACS Clubul de Volei stabilesc necesarul pentru aceste activități. Necesarul cuprinde: numărul de ore necesar antrenamentelor și zilele în care acestea vor avea loc, materialele sportive implicate (mingi, fileu etc.), promovarea înscrierilor la ACS Clubul de Volei, realizarea unui site al ACS Clubul de Volei pentru a putea publiciza întreaga activitate etc. Pentru acoperirea necesarului din 2025, membrii ACS Clubul de Volei vor trebui să stabilească un buget și vor trebui să identifice de unde vor procura sumele de bani necesare pentru a materializa necesarul. Sursele pot avea proveniență variabilă: aportul inițial al membrilor, cotizațiile sportivilor înscriși la cursurile de volei, facilități fiscale generale (cum ar fi redirecționarea a 3,5% din impozitul pe salariu), sponsorizări și donații etc. Antrenamentele vor fi conduse de către membrul care are calificarea de antrenor, contractarea spațiului de antrenament și derularea promovării vor reveni unui altuia, pe când partea privind relația cu serviciile de contabilitate și acordurile tutorilor legali sau ai părinților copiiilor care frecventează cursurile de volei vor fi sarcina celui de-al treilea membru.
Coordonare și conducere a activității – Neavând un manager, dar având sarcinile clar repartizate, cei 3 membri fondatori ai ACS Clubul de Volei știu precis ce au de făcut și pornesc implementarea celor planificate și organizate. Astfel, se ajunge la o frecvență de 3 antrenamente a câte 2 ore săptămânal atât pentru echipa de fete, cât și pentru cea de băieți, se realizează campania de promovare a cursurilor/antrenamentelor de volei și copiii încep să fie interesați de practicarea acestui sport. De asemenea, perspectiva unei cariere în acest sport este potențată de faptul că în orașele mai mari din vecinătatea orașului lor există echipe de seniori de volei, care joacă în campionatul național, și astfel ei ar putea accede în sfera sportului de performanță.
Evaluarea activității – La finalul anului, membrii ACS Clubul de Volei fac o evaluare a activității desfășurate în 2025. Au reușit să formeze 2 grupe a câte 20 de sportivi și au putut derula antrenamentele după cum le-au planificat, cu excepția unei perioade de 2 săptămâni în timpul verii când copiii au plecat în vacanță. Cheltuielile au fost ținute sub control și nu s-au abătut de la volumul previzionat. În același timp, echipa de fete a jucat și un meci amical cu echipa unui alt club din oraș, pentru a putea vedea ce presupun rigorile unui meci. Membrii au constatat că inclinația sportivelor spre volei s-a amplificat deoarece le-a plăcut atmosfera competițională și au putut observa roadele muncii depuse la antrenamente. De asemenea, o mică firmă din oraș a remarcat activitatea ACS Clubul de Volei și din acest motiv, a donat clubului 20 de mingi de volei pentru antrenament. Lucrurile par în linie cu obiectivele propuse pentru primul an de activitate, deci se poate trece la planificarea următorului an.
Concluzii și discuții
Exemplul de mai sus servește pentru a ilustra cum arată aplicarea funcțiilor managementului cu specificul activității unui club sportiv. Conform realității contextuale în care se regăsește fiecare club, pot exista variații ale celor expuse, dar pe scheletul arătat se pot îmbrăca specificitățile. Exemplul ilustrat este unul teoretic, dar cu similitudini multe și ridicate cu cazuri din practică, și reliefează aproximativ cum începe povestea multor cluburi.
Un aspect fundamental, în opinia noastră, de care trebuie ținut cont este că, odată cu dezvoltarea activității, va exista și o creștere în complexitate a tuturor aspectelor implicate. Campaniile de promovare vor deveni mai ample, vor necesita materiale tot mai profesionist realizate, site-ul va trebui actualizat mai frecvent, poate are nevoie de secțiuni noi, de formulare de contact sau de înscriere, prezența în social media va necesita timp suplimentar, participarea în competiții va presupune costuri suplimentare (echipament de joc, transport, cazare etc.), numărul în creștere al sportivilor va însemna creșterea numărului de ore necesar pentru antrenamente și, implicit, chirii mai mari. Dezvoltarea vine cu oportunități și provocări, însă respectarea fundamentelor de management va reprezenta mereu un real ajutor, alături de o capacitate organizațională adecvată a clubului. Dar despre acest subiect vom discuta pe larg în alt articol.
Sperăm că ai găsit util acest articol informativ. Dacă ai întrebări suplimentare privind acest subiect, echipa Sport Advisor poate fi contactată la adresa de e-mail: office@sport-advisor.ro pentru a încerca să îți aducem clarificări suplimentare și să îți răspundem întrebărilor.
