Cu toții auzim frecvent termeni precum ”marcă”, ”brand”, ”proprietate intelectuală”, însă prea puțin suntem obișnuiți noi, românii, să punem preț pe astfel de lucruri. Însă, odată cu aderarea la Uniunea Europeană, lucrurile au început să se schimbe.
În ziua de azi este tot mai important ca, atunci când pornești la drum cu un business, indiferent că e în domeniul sportiv sau în altul, să ai grijă de marca ta, să te asiguri că vei fi perceput distinct de concurenții tăi.
Practic, ce este o marcă?
O marcă este semnul, care poate fi compus din nume, desene, cifre, litere, elemente figurative sau diferite combinații ale acestora, sub care un produs sau serviciu este lansat pe piață. Este un element de identificare și diferențiere față de semnele concurenților. De exemplu, prin marcă se poate proteja o denumire comercială, un nume de magazin, hotel sau restaurant, denumirea produsului sau a serviciului, un logo (emblemă) a firmei, o combinație de culori caracteristice, sloganul utilizat in promovarea afacerii etc.
Națională sau internațională
Se numește marcă națională marca înregistrată într-un stat și care are protecție și drepturi exclusive doar în acel stat.
Există și varianta ca o marcă să fie înregistrată pe un teritoriu mai mare decât un stat, cum ar fi marca europeană (marca înregistrata în UE și care se bucură de protecție și drepturi exclusive în toate țările membre) sau marca internațională (marca înregistrată la World Intellectual Property Organization – WIPO – pentru una, mai multe sau toate țările membre ale Sistemului Madrid, pornind de la o cerere de marcă / marcă înregistrată la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci din România – OSIM – , la alt oficiu național sau la European Union Intellectual Property Office – EUIPO).
Design-ul unui produs poate fi protejat
Există situații în care se dorește înregistrarea nu a unei denumiri, ci a unui produs în sine, mai precis trăsăturile lui, definite ca design industrial. Desenul sau modelul, ca obiect al dreptului de proprietate intelectuală, se referă doar la trăsăturile ornamentale sau estetice ale unui produs şi este diferit de orice aspect tehnic sau funcţional.
Poate fi înregistrat ca desen sau model aspectul estetic al oricărui produs: mobilier, aparate electrocasnice, aparate electronice, îmbrăcăminte, încălţăminte, coafuri, aranjamente florale, buchete de mireasă, invitaţii de orice fel, ambalaje, etichete, automobile, componente de automobile, interfeţe grafice utilizator, produse de panificaţie, patiserie, dulciuri, periuţe de dinţi, bilete de călătorie etc.
Desigur, sunt niște condiţii pentru protecţia desenelor şi modelelor:
Marca nu e brevet
Proprietatea intelectuală poate îmbrăca și forma unei invenții, caz în care înregistrarea acestei proprietăți se face prin brevet.
Legea prevede că ”Un brevet poate fi acordat pentru orice invenţie având ca obiect un produs sau un procedeu, în toate domeniile tehnologice, cu condiţia ca aceasta să fie nouă, să implice o activitate inventivă şi să fie susceptibilă de aplicare industrială” (Art.6 din L.64/1991 privind brevetele de invenție – rep.)
Așadar, Brevetul de invenţie este un titlu de protecţie care conferă titularului un drept exclusiv de exploatare a obiectului invenţiei și de a interzice terţilor (persoane fizice şi juridice) să exploateze obiectul invenţiei.
Marcă sportivă
Fără îndoială că mărcile sunt la fel de prezente în sport ca în orice alt domeniu. Chiar dacă vorbim de cluburi mici, care acționează în zone restrânse, sau de organizații sportive ce evoluează pe plan național sau internațional, marca proprie trebuie să fie o preocupare importantă a managementului. Este suficient să ne imaginăm ce haos ar fi în rândul sportivilor, părinților și fanilor dacă într-un campionat de fotbal s-ar înscrie două echipe cu aceeași denumire, poate chiar din același oraș. Totodată, marca trebuie privită ca o investiție, întrucât în cazul unei achiziții a clubului sportiv de către investitori, de pildă, ea se poate exprima ca parte a tranzacției, poate cea mai importantă!
Cum se înregistrează o marcă
Procedura este complexă și presupune mai mulți pași, despre care vom vorbi într-un articol viitor. Până atunci, purtați marcă! Vă poate salva business-ul!